2015 – anul in care penetrarea smartphone in Romania a depasit pragul de 50%

Ca în fiecare an v-am pregătit un infografic care să sintetizeze principalele cifre din domeniul telefoniei mobile în România și la nivel global. Dacă deja internetul mobil este vedeta incontestabilă (după cum puteți observa mai jos penetrarea a ajuns la 80% și numărul conexiunilor este de 4 ori mai mare decât conexiunile la internet fix) anul acesta a venit rândul telefoanelor inteligente să marcheze un prag important. România se alătură țărilor avansate tehnologic cu cele peste 10 milioane smartphone în uz.

Din punct de vedere demografic, pe segmentele de vârstă 16-34 ani, 3 din 4 români folosesc un smartphone și unul din trei folosește tableta. Evident creșterea numărului de smartphone se va datora celor din segmentele de vârstă peste 45 de ani unde doar unul din patru folosește un telefon inteligent. Utilizarea smartphone este mult mai ridicată în rândul celor cu studii superioare față de cei cu studii medii (diferență de 50% în adopție), iar ca pondere bărbații sunt înaintea femeilor la folosirea smartphone, în timp ce la tablete avem egalitate între sexe.

La sisteme de operare pentru smartphone respectăm tendințele globale, Android fiind sistemul care domină preferințele a circa trei sferturi din utilizatori, fiind urmat de iOS și Windows Phone. La browsere mobile Chrome a reușit să treacă înaintea browserului nativ Android, iar Opera să fie mai folosit decât browserul nativ al telefoanelor cu sistemul de operare Windows.

Infograficul de mai jos redă evoluția pe ultimii 4 ani și pentru alți indicatori privind utilizarea telefoanelor mobile. După cum se vede numărul smartphone a crescut de 4 ori în acest interval, doar utilizatorii care folosesc Facebook de pe mobil crescând într-un ritm mai mare.

Ghid Google pentru castigarea consumatorilor din mediul mobil

In septembrie 2015 Google a lansat ghidul “Micro-Moments: Your Guide to Winning the Shift to Mobile” ce prezinta ultimele statistici, strategii si insight-uri despre consumatorii de media mobila si despre modul in care brandurile pot fi mai vizibile prin intermediul device-urilor mobile.

Tendinta utilizarii smartphone-ului este in continua crestere astfel ca 87% dintre consumatori sustin ca au telefonul langa ei zi si noapte, ba chiar 30% dintre acestia recunosc ca au stari de anxietate daca nu au telefonul aproape.
Mai mult decat atat, statisticile arata ca ne verificam telefonul de aproximativ 150 de ori pe zi.

Ghidul prezentat de Google pune accentul pe actiunile consumatorilor in cadrul achizitiilor si pe modul in care brandurile isi pot imbunatati procesul de vanzare prin mediul mobil. Astfel ca 82% de utilizatori de tip smartphone isi consulta telefoanele in legatura cu achizitiile pe care au de gand sa le faca intr-un magazin, iar 90% dintre consumatori nu sunt decisi pe anumit brand atunci cand incep sa caute informatii online.

Important de luat in considerare este faptul ca 73% dintre consumatori au spus ca gasirea de informatii utile in mod regulat despre o companie este cel mai important atribut atunci cand selecteaza un brand, iar 69% sunt dispusi sa cumpere mai mult din cadrul companiilor ale caror site-uri mobile sau aplicatii ii ajuta sa gaseasca mai usor raspunsuri la intrebari.

Google imparte interactiunea utilizatorilor in 4 micro momente esentiale, iar brandurile ar trebui sa incerce sa fie prezente in fiecare din acestea:
I want to know
I want to go
I want to do
I want to buy

Mai multe statistici, exemple si insight-uri puteti gasi la acest link

In continuare va prezentam infograficul dedicat micro momentelor din interactiunea cu echipamentele mobile:

Cum se schimba tendintele in cautarile pe mobil in domeniul m-commerce

In avanpremiera la Scoala de Vara GPEC am pregatit cateva informatii la nivel global.

Cea mai interesanta este modificarea comportamentului de cautare pe telefonul mobil. Acum mai bine de 5 ani, dintre americanii interesati de cumparaturi un procent de 24% foloseau Google, in timp ce 18% foloseau Amazon. Anul trecut, un studiu Forrester arata ca 39% din americani incep cautarile pentru cumparaturi de pe Amazon, in timp ce doar 11% o fac pe Google. O schimbare spectaculoasa si care incepe sa fie adoptata si in alte tari. De exemplu in Marea Britanie, unde cautarile pe Amazon din perioada sarbatorilor de iarna au ajuns la 61% fata de 51% cele prin Google.

Fara indoiala ca Amazon reprezinta un reper in comertul digital, cat si in cel mobil. Anul trecut vanzarile folosind dispozitive mobile au ajuns la 60% din totalul vanzarilor. Aceasta inseamna ca mobilul a adus vanzari cu 50% mai mari decat desktop-ul pentru Amzon, ceva greu de anticipat acum 5 ani. Vanzarile de pe mobil s-au dublat fata de anul trecut pentru Amazon, iar comenzile din aplicatia mobila le-au depasit pe cele din site-ul mobil.

Daca in Romania suntem inca departe de procentul anuntat de Amazon datorita lipsei investitiilor in solutiile mobile (aplicatii si site-uri bine optimizate pentru mobil), veste buna este ca ponderea mobilului creste. Liderul pietei, eMag anuntand ca au ajuns la 1 din 4 comenzi de pe mobil, iar aplicatia eMag este promovata puternic.

Bergenbier 4friends: un nou mod de interactiune folosind telefonul mobil la Zilele Prieteniei Bergenbier

Bergenbier 4friends este o noua aplicatie dedicata unui brand romanesc lansata vara aceasta cu ocazia noii serii de concerte dedicate Zilelor Prieteniei Bergnebier.

In afara informatiilor utile despre programul fiecarui eveniment in parte aplicatia are 2 componente de interactivitate disponibile doar pe durata concertelor. In fiecare seara spectatorii pot vota bisul pe care doresc sa-l interpreteze trupa preferata, iar pe parcursul intregului eveniment pot trimite dedicatii sub forma de imagini si texte care sunt afisate pe ecranele de la fiecare locatie.

Un modul bine primit de utilizatori si o provocare pentru noi in implementare a fost cel de selfie cu vedetele, prin care iti poti face o poza selectand vedeta favorita. Provocarea a fost in implementarea modulului pe sistemele de operare Android, unde varietatea mare de modele de camere foto a necesitat o abordare mai complexa decat pentru telefoanele din gama iPhone.

Aplicatia poate fi descarcata din Google Play sau din App Store.

Ca o nota aparte, aceasta aplicatie este a doua aplicatie mare orientata spre brand, si nu spre produs/activare, dupa Samsung Live Smart 365 la care am lucrat in ultima perioada. Acesta e un semn bun ca interactiunea dintre brand si fani incepe sa se extinda si in afara aplicatiilor si paginilor de Facebook, intr-o zona la care brandul are control si acces 100%.

Loto Xpert locul 3 la aplicatii utilitare Mobile Awards Romania 2015

Asistentul tău virtual pentru jocul 6 din 49 s-a alăturat listei de aplicații premiate din portofoliul Breeze.

Principala facilitate a aplicației este completarea biletului de joc în funcție de toate tipurile de variante posibile (simplă, variantă compusă sau schemă redusă). La un buget de joc ales, aplicația îți arată câte numere pot fi jucate în funcție de variantă. Dacă jucătorul dorește să joace un anumit set de numere, Loto Xpert îți arată ce costuri sunt în funcție de tipul de variantă. Mai mult, pentru cei care nu sunt familiarizați cu modul de completare al biletului de joc pentru variantele compuse sau schemele reduse, aplicația oferă asistență detaliată în completarea biletului de joc.

Pe lângă aceste facilități aplicația are și funcțiile “obișnuite”: memorare bilete jucate, statistici, numere favorite.

Lansată în 2014, aplicația poate fi descarcată de utilizatorii telefoanelor cu Android de aici, iar versiunea pentru iOS de aici.

Loialitatea clientilor: cel mai mare impact al campaniilor de marketing mobil

Rezultatele unui studiu eMarketer făcute publice la începutul anului pun pe primul loc din punct de vedere al eficienței campaniilor de marketing mobil asigurarea loialității clienților. 86% din aceste campanii au fost considerate drept foarte eficiente în ceea ce privește loialitatea. Pe locul 2 (85%) fiind recâștigarea clienților, ofertele exclusive pentru mobil și conversațiile folosind cuvinte cheie.

Locurile următoare sunt ale reluării interacțiunii și a două tactici bazate pe sms:SMS-uri de bun venit și promovarea abonării la newsletter pe email prin SMS. Ultimele 2 poziții revin campaniilor dedicate sărbătorilor sau evenimentelor și creșterea interacțiunii în diferite canale de comunicare.

Detaliile studiului mai jos.

StudiuEmarketerMobileMarketing

Cautam Account Executive

Pentru pasionații de comunicare folosind mediul mobil avem o poziție full time la Breeze Mobile, agenție specializată în marketing mobil.

Cerințe: limba engleză, studii în comunicare / marketing.
Plusuri: experiență în agenție digitală / gestionarea de proiecte digitale.

Poziția presupune gestionarea de campanii de marketing mobil (media, aplicații) și activități specifice.

Ce oferim (în afară de propunerea financiară): pregătire de specialitate, lucrul într-o echipă care a obținut premiul pentru cea mai bună campanie de marketing mobil din România în 2013 plus alte 7 premii pentru aplicațiile de mobil pe care le-a implementat.

CV & scrisoare de intenție la office@breezemobile.ro

2014 – Anul in care mai multi romani acceseaza internetul de pe mobil decat de pe computer

Reluăm seria statisticilor cu un nou infografic prin care aducem la zi cifrele din România privind telefonia mobilă. Infograficul de mai jos se bazează pe raportul ANCOM publicat în decembrie 2013, studiul realizat de Institutul Național de Statistică anul trecut și publicat tot în decembrie 2013, cifre la zi preluate din statcounter și Facebook. La acestea se adaugă estimarea privind evoluția pieței românești de smartphone care își va continua creșterea accelerată din ultimii ani, ajungând la cifra de 7,5 milioane.

Cea mai importantă informație, menționată și în titlu este procentul de 61,8% din români care accesează internetul de pe mobil față de 47,5% care îl acceseaza de pe un computer. Acest lucru se reflectă atât în dublarea utilizatorilor români care accesează Facebook de pe un telefon mobil (4,8 milioane, respectiv două treimi din utilizatori), cât și în cifra mare de conexiuni active la internet mobil de 11,2 milioane. Din aceste 11,2 milioane de conexiuni active existente la jumătatea anului trecut, estimarea noastră este că 8 milioane erau utilizatori unici care folosesc internetul pe telefonul mobil.

Traficul de mesaje SMS a continuat să crească ajungând la un record lunar de 1,35 miliarde, ceea ce înseamnă că un utilizator român trimite în medie mai mult de 2 mesaje pe zi. Creșterea aceasta a fost estompată de popularitatea aplicațiilor de mesagerie instant (IM), WhatsApp dominând topul descărcărilor de aplicații în România în 2013, estimarea noastră de 1,5-2 milioane de utilizatori fiind una conservativă dacă ne raportăm la cei 1,7 milioane de români care folosesc Shazam.

Nu în ultimul rând, dominația sistemului de operare Android a ajuns și în România, fiind cel mai popular printre utilizatorii locali de Facebook, cât și printre românii care navighează pe internet. Alte cifre în infograficul de mai jos.

INS: cele mai folosite dispozitive pentru accesarea internetului de catre romani sunt telefoanele mobile

Institutul National de Statistica a anuntat rezultatele anchetei privind accesul populatiei la tehnologia informatiilor si comunicatiilor in gospodariile din Romania.

Dintre ele retinem cateva aspecte care ne intereseaza in mod direct:

- Cele mai folosite dispozitive pentru accesarea Internetului au fost telefoanele mobile (61,8%), urmate la distanta de computerele portabile (47,5%)
- Ponderea barbatilor care au accesat Internetul cu ajutorul telefonului mobil a fost usor mai mare decat a femeilor (64,0% fata de 59,3%)
- Din analiza distributiei dupa nivelul de instruire se constata ca majoritatea persoanelor care acceseaza Internetul cu ajutorul telefonului mobil sunt de nivel mediu de instruire (49,1%)
- Proportia in care Internetul a fost accesat printr-un dispozitiv portabil in afara casei de catre persoanele in varsta de 16-74 ani care au folosit Internetul in ultimele 3 luni anterioare anchetei a fost in favoarea persoanelor din mediul urban – 32,4%, fata de 28% in mediul rural
- Utilizatorii care folosesc dispozitive pentru accesarea Internetului din mediul urban au avut un usor avans fata de cei din mediul rural atat la telefoane mobile sau smartphone-uri (62,4% fata de 59,9%), cat si la computere portabile (52,8% fata de 32,6%)
- Din punct de vedere al retelelor utilizate pentru accesarea Internetului din alte locuri decat acasa sau locul de munca, smartphone-ul prin retea de telefonie mobila are cea mai ridicata pondere atat pe total (78,2%), cat si pe medii de rezidenta (77,2% respectiv 81,2%)

Asteptam si cifrele ANCOM cu privire la evolutia utilizatorilor care acceseaza internetul de pe telefoanele mobile la jumatatea acestui an – ar trebui sa depaseasca deja 50% din populatia Romaniei.

Mai multe informatii in articolul din Ziarul Financiar